ارتباطات و انتقال داده‌ها

توسط
image_pdfimage_print

در این بخش به این موضوع پرداخته می‌شود که چه اطلاعاتی از سازمان بر روی سرورهای ابرینو ذخیره شده و چه داده‌هایی از سازمان خارج می‌شوند. برای روشن شدن این مطلب، ارتباطات و انتقال داده‌ها در اتصال از طریق پنل وب ابرینو و اتصال از طریق کلاینت‌های ویندوزی و اندرویدی ابرینو به صورت جداگانه تشریح شده و در هر مورد اطلاعاتی که در هنگام اتصال یا کارکرد سیستم به خارج از سازمان منتقل می‌شوند توضیح داده شده‌اند.

۳-۱- ارتباطات در اتصال از طریق پنل وب

در شکل زیر، ارتباطات و انتقال داده‌ها در ابرینو در هنگام اتصال از طریق پنل وب نشان داده شده است.

در مدل هیبریدی، سرور ذخیره‌سازی در داخل سازمان و سرورهای وب و هویت‌سنجی در خارج از سازمان قرار دارند. در این شرایط، کاربر در مراحل ۱ و ۳ و ۱۱ می بایست به اینترنت دسترسی داشته باشد. همچنین سرور ذخیره‌سازی نیز در مراحل ۷ تا ۱۰ و ۱۳ و ۱۴ می‌بایست به سرورهای ابرینو دسترسی داشته باشد. لذا به لحاظ کارایی، استفاده از پنل وب ابرینو بدون دسترسی سرور ذخیره‌سازی و کلاینت کاربر به اینترنت ممکن نیست.

۳-۲- ارتباطات در اتصال با نرم‌افزار ویندوزی یا اپ اندرویدی

در شکل زیر، کلیه ارتباطات و انتقال داده‌ها در هنگام اتصال با نرم‌افزار ویندوزی و اندرویدی ابرینو با سرورهای

ابرینو نشان داده شده است. با توجه به این معماری، در مدل هیبرید:

  1. سرور ذخیره‌سازی صرفا با سرورهای ابرینو برای احراز هویت و سنجش سطح دسترسی کاربران تعامل اینترنتی دارد. لذا سازمان می‌تواند دسترسی این سرور را به/از تمامی مقاصد و مبادی دیگر محدود کند.
  2. کلاینت‌های ویندوزی و اندرویدی در هنگام ورود به ابرینو نیاز به اتصال به سرور احراز هویت داشته ولی پس از ورود، تا زمانی که از نرم‌افزار خارج نشده‌ باشند، نیازی به دسترسی اینترنتی ندارند و صرفا اتصال به سرور ذخیره‌سازی اختصاصی سازمان کفایت می‌کند.
  3. ارتباطات زیر بین نرم‌افزارهای ویندوزی با سرورهای اینترنتی ابرینو اختیاری بوده ولی برای استفاده از امکانات مربوطه، الزامی است:
    • اطلاع همگام‌سازی موفق به ابرینو سازمانی (جهت نمایش در پنل مدیریت و استفاده در بخش هشدارها)؛
    • ارسال بازخورد یا خطاهای رخ داده به صورت خودکار از داخل نرم‌افزار ؛
    • کنترل دسترسی اضافه و کم کردن پوشه برای همگام‌سازی (در صورت اعطای دسترسی اضافه و کم کردن پوشه به تمامی کاربران سازمان، نیازی به دسترسی به اینترنت نخواهد بود)؛
    • به‌روزرسانی دسترسی‌های بروز شده در پنل مدیریت؛
    • خروج از نرم‌افزار.
  4. اپ اندرویدی در موارد زیر که اختیاری است نیاز به دسترسی‌های اینترنتی خواهد داشت:
  • ارسال بازخورد یا خطاهای رخ داده به صورت خودکار از داخل نرم افزار؛
  • کنترل دسترسی بازگردانی اطلاعات پشتیبان گرفته شده گوشی؛
  • به‌روزرسانی دسترسی‌های بروز شده در پنل مدیریت؛
  • دریافت نوتیفیکیشن‌های از سمت سرور؛
  • خروج از نرم‌افزار.

 در صورتی که سازمان روالی برای مدیریت مسیریابی درخواست‌های اینترنتی داشته باشد (routing)، می‌توان درخواست‌های فوق را از طریق rewrite کردن آدرس‌ها از یک Gateway متصل به اینترنت برقرار نمود.

بروزرسانی: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷