راهنمای پنل مدیریت

توسط
image_pdfimage_print

به صورت کلی، امکانات پنل مدیریتی که در اختیار مدیر شبکه سازمان قرار می‌گیرد، عبارتند از:

  • تعریف سازمان: شامل مواردی نظیر تعریف کاربران، مدیریت طرح در اختیار، مدیریت و پایش فضای در اختیار، دستگاه‌های قابل اتصال، ويژگی‌های قابل استفاده و …
  • مدیریت دسترسی‌ها و امکانات: کنترل و نظارت بر مواردی نظیر حذف و اضافه کردن دستگاه‌های جدید به سیستم، دسترسی از IPهای خارج از سازمان، حذف و اضافه کردن پوشه‌های هدف، امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات، امکان دسترسی از طریق وب یا موبایل، امکان دسترسی به داده‌های پشتیبان و …
  • گزارش‌‌‌گیری: امکان دریافت گزارش‌های متنوع مدیریتی از وضعیت سیستم و جزئیات عملکرد، با امکان تعریف شرایط هشدار یا بحران قبل از رخداد رویدادهای مهمی نظیر پر شدن حافظه، از دست رفتن داده‌ها به دلیل قطع عملیات پشتیبان‌گیری توسط کاربران و …

نحوه بهره‌گیری از این امکانات را در ادامه توضیح می‌دهیم.

الف- داشبورد

با ورود به پنل مدیریت سازمان، با داشبورد زیر روبرو می‌شوید:

داشبورد، وضعیت کلی ابرینو در سازمان شما را با ارائه اطلاعات و نمودارهای زیر به طور خلاصه بیان می‌کند:

  • اطلاعات طرح، شامل نام طرح، مدت زمان اعتبار و لینک دسترسی سریع برای تمدید؛
  • نمایش تعداد درخواست‌های منتظر پاسخ، با لینک به لیست این درخواست‌ها؛
  • نمایش تعداد هشدارهای رخ داده، مطابق با هشدارهای تنظیمی در بخش «هشدارها/رخدادها»، با لینک به لیست این هشدارها؛
  • نمودار تعداد کاربران فعال و غیر فعال، و همچنین تعداد کاربران دارای دسترسی به تمامی اطلاعات سازمان، با لینک به صفحه مدیریت کاربران؛
  • نمودار تعداد دستگاه‌های فعال، مجاز و مسدود، با لینک به صفحه مدیریت دستگاه‌ها؛
  • نمودار حجم مصرفی همه کاربران سازمان، به نسبت حجم در اختیار سازمان؛
  • نمودارهای فراوانی کاربران بر اساس معیارهای مختلف، شامل فراوانی بر اساس سیستم‌های عامل مختلف، فراوانی بر اساس نقش‌های تعریف شده برای سازمان، فراوانی بر اساس میزان مصرف و فراوانی بر اساس تعداد دستگاه‌های متصل شده به ابرینو.

همچنین از طریق منوبار سمت راست داشبورد، دسترسی به صفحه‌های مختلف مدیریت بخش‌های مختلف و پروسه‌های مربوط به سازمان فراهم است، که هر کدام از این صفحات در ادامه توضیح داده می‌شوند. این منوبار در تمامی صفحات پنل مدیریت قابل مشاهده و دسترسی است.

ب- کاربران

در صفحه کاربران شما قادر خواهید بود تا کاربران سازمان را درج یا مدیریت کنید. شما در این بخش می‌توانید لیست کاربران خود و اطلاعات مربوط به آنها را مشاهده کرده و عملیات‌های زیر را انجام دهید:

  • افزودن کاربر جدید (افزودن کاربر تکی یا درون‌ریزی لیست کاربران به صورت یکجا با آپلود لیست آماده شده با فرمت تعیین شده)؛
  • مشاهده اطلاعات مربوط به هر کدام از کاربران (تاریخ عضویت، نقش، تعداد دستگاه‌های مجاز و متصل شده، مشخصات دستگاه‌های متصل شده، حجم در اختیار و حجم مورد استفاده، تعداد فایل‌ها، تاریخ آخرین اتصال و وضعیت فعال یا غیر فعال بودن وی)، با امکان فیلتر کردن دلخواه لیست؛
  • ویرایش کاربران (ویرایش مشخصات فردی، بازنشانی رمز عبور، تغییر نقش، و فعال/غیرفعال کردن وی)؛
  • برون ریزی لیست کاربران به همراه مشخصات آنها در ابرینو.

پ- دستگاه‌ها

در بخش دستگاه‌ها شما قادر خواهید بود تا دستگاه‌های کاربران سازمان را مدیریت کنید. شما در این بخش می‌توانید لیست دستگاه‌های کاربران خود و اطلاعات مربوط به آنها را مشاهده کرده و عملیات‌های زیر را انجام دهید:

  • مشاهده اطلاعات مربوط به هر کدام از دستگاه‌ها (نام دستگاه، کاربر صاحب دستگاه، مشخصات سیستم عامل دستگاه، آدرس MAC دستگاه، تاریخ ثبت دستگاه در حساب سازمان، آخرین IP اتصال به ابرینو، تاریخ آخرین همگام‌سازی و وضعیت فعال/غیرفعال بودن دستگاه)، با امکان فیلتر کردن دلخواه لیست؛
  • نمایش آخرین وضعیت همگام‌سازی برای دستگاه‌های ویندوزی (پوشه‌های همگام شده، مشخصات آنها و تاریخ و تغییرات آخرین همگام‌سازی مربوط به هر پوشه)؛
  • امکان مسدود‌سازی دسترسی هر کدام از دستگاه‌های مورد نظر به ابرینو.

ت- نقش‌ها

در این بخش شما می‌توانید نقش‌های مورد نظر خود را تعریف کرده و آنها را مدیریت کنید. قابلیت‌های این بخش عبارتند از:

  • افزودن یک نقش و تعیین دسترسی‌های مربوط به وی (که در زیر بخش بعدی به تفصیل توضیح داده می‌شود)؛
  • مشاهده اطلاعات مربوط به هر کدام از نقش‌ها (نام نقش، دسترسی‌های نقش، و کاربران دارای این نقش)؛
  • امکان ویرایش دسترسی‌های مربوط به هر نقش؛
  • حذف یک نقش.

یک نقش در صورتی قابل حذف است، که هیچ کاربری دارای آن نقش نباشد. برای حذف یک نقش لازم است ابتدا، نقش تمامی کاربران دارای آن نقش را تغییر داده باشید .

ث- درخواست‌ها

برخی دسترسی‌ها در ابرینو دارای اهمیت بسیار بالایی بوده و ارائه آنها به کاربران ممکن است مخاطرات امنیتی به دنبال داشته باشد. از طرفی عدم ارائه آنها به کاربران ممکن است باعث شود عملکرد سیستم دچار مشکل شود. در این موارد بهتر است تصمیم‌گیری در مورد اجازه انجام یک فعالیت مشخص، مورد به مورد و بسته به فعالیت و کاربر انجام دهنده آن اتخاذ شود. این تصمیم‌گیری‌ها به مدیر شبکه سازمان ارجاع داده می‌شود تا وی بسته به درخواست، اجازه انجام آن را صادر کرده و یا رد نماید.

در صورتی که کاربری دارای نقشی باشد که یکی از دسترسی‌های چهارگانه

  • افزودن دستگاه
  • افزودن پوشه برای همگام‌سازی
  • حذف پوشه از همگام‌سازی
  • بازگردانی اطلاعات گوشی

را نداشته باشد، ولی بخواهد عمل مرتبط با آن را انجام دهد (مثلا دستگاهی را اضافه کند،‌ یا پوشه‌ای را از همگام‌سازی حذف کند یا …)، بر خلاف سایر دسترسی‌های ابرینو، بلافاصله با درخواست وی مخالفت نمی‌شود. بلکه تصمیم‌گیری در خصوص آن عملیات به مدیر شبکه واگذار می‌شود. درخواست‌هایی که مدیر شبکه می‌بایست در خصوص آنها تصمیم‌گیری کند، در این صفحه ظاهر می‌شوند.

مدیر شبکه می‌تواند خود به درخواست‌ها پاسخ دهد، یا تصمیم‌گیری در خصوص آنها را با ارائه دسترسی «مدیریت درخواست‌ها» به یک نقش، به کاربران دارای آن نقش واگذار کند.

نکته مهم: از آنجایی که تمامی عملیات‌های موضوع درخواست با فعالیت‌های مهمی مرتبطند که ممکن است باعث دسترسی‌های ناخواسته به داده‌های سازمان شود، مدیر سازمان می‌بایست بر روی دادن این دسترسی به نقش‌ها حساسیت‌ ویژه داشته باشد.

ج- گزارش دوره‌ای

در این صفحه قادر خواهید بود تا با تعیین یک بازه زمانی، نمودارهایی از تغییرات وضعیت کاربران، دستگاه‌ها، تعداد فایل‌ها، حجم فضای مورد استفاده و درخواست‌های حساب ابرینوی سازمانی خود در طی آن بازه زمانی را مشاهده نمایید.

چ- هشدارها/رخدادها

در صفحه هشدارها، شما می‌توانید شرایطی را از مجموعه قالب‌های تعیین شده مشخص کنید، که اگر آن شرایط رخ داد به شما اطلاع داده شود. این قالب‌ها عبارتند از:

  • رسیدن تعداد دستگاه‌های ثبت شده هر کاربر به تعداد مشخص (عدد)
  • مصرف بیش از میزان مشخص شده از فضای در اختیار هر کاربر (درصد)
  • عدم اتصال هر کاربر بیش از مدت زمان مشخص (روز)
  • بیشتر شدن تعداد درخواست‌های پاسخ داده نشده از تعداد مشخص

هر ۲۴ ساعت یکبار، وضعیت حساب سازمان شما مورد بررسی قرار گرفته و اگر هر کدام از شرایط تعیین شده رخ داده باشد، هشدار مربوطه با ذکر جزئیات مربوط به آن، به ایمیل‌های مشخص شده ارسال می‌شود. برای حالتی که کاربری بیش از مدت زمانی که شما تعیین کرده‌اید اطلاعات خود را با ابر همگام نکرده باشد، ایمیل هشداری برای خود آن کاربر نیز ارسال شده و این موضوع به وی گوشزد می‌شود.

نمونه‌ای از هشدارهای تعریف شده را می‌توانید در شکل زیر ببینید:

در شکل زیر نیز می‌توانید نمونه‌ای از نمایش رخدادهای جاری را مشاهده نمائید.

ح- تنظیمات

شما در صفحه تنظیمات می‌توانید لوگو و آدرس سایت سازمان خود را ویرایش کنید. شما همچنین می‌توانید گروه‌های IP مربوط به سازمان خود را ایجاد کرده، و ویرایش یا حذف کنید. IPهای مربوط به هر گروه IP را می‌توانید با فرمت نشانه‌گذاری CIDR  در قالب یک عبارت تعیین کرده و به آن گروه نام دلخواهی بدهید. این گروه‌های IP در بخش تعریف نقش‌ها، برای تعیین محدوده دسترسی کاربران مربوط به هر نقش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خ- پروفایل

پروفایل سازمان از طریق منوی کاربری (با کلیک بر روی تصویرک سازمان در سمت چپ و بالای پنل مدیریت) قابل دسترسی است. با کلیک بر روی «پروفایل» در منوی کاربری، وارد پروفایل سازمان خواهید شد.

مشاهده مشخصات سازمان و مدیر شبکه آن، مشخصات طرح مورد استفاده با امکان تمدید آن، مشاهده دستگاه‌های مدیر شبکه سازمان و تغییر رمز عبور مواردی هستند که از طریق صفحه پروفایل در اختیار شما قرار می‌گیرند.

بروزرسانی: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷